Služby

Terapie ruky

Edukace po operacích ruky (1.-10. pooperační den)

Pacienti po operacích ruky by měli být ihned po operaci odesláni k edukaci. Jednorázové poučení o režimu, cvičení a rehabilitačních postupech, především ke snížení otoku, zabránění tvorby adhezí, zachování rozsahu pohybu, snížení bolestivosti. Edukace je zaměřena ke snížení rizika rozvoje možných komplikací.

Následná terapie ruky

Pacientům s potřebou aktivní rehabilitace, je následně poskytnuta standardní péče, s využitím rehabilitačních postupů, ergoterapie a fyzikální léčby. Po zhojení kožního krytu u určitých diagnóz je doporučena aplikace fyzikální léčby jako magnetoterapie, elektroterapie nebo laser (bohužel nenabízíme v naší ambulanci).

Mirror therapy - Zrcadlová terapie

Mirror therapy je terapie, jejíž princip popsal a vymyslel kalifornský lékař V.S. Ramachandran. Princip tohoto cvičení je založený na biofeedbacku a obnovení či znovuvytvoření jistých spojů v mozku. Nejčastěji se využívá při jednostranném postižení končetin (horních či dolních), ať už se jedná fantomové bolesti (u kterých byl prvně popsán), hemiparézy nebo výpadek z vnímání tělesného schématu následkem operace či úrazu.

V podstatě jde o oklamání mozku pacienta. Zrcadlením zdravé končetiny nabízíme mozku vjem, že obě končetiny vykonávají stejné pohyby, i když poraněná končetina normálně není této práce schopná. Postupně se tak obnovuje či vytváří vnímání tělesného schématu (homunkulus), orientace v prostoru, stereognózie a poloho i pohybocit vlasního těla a končetiny v prostoru. .

K terapii je potřeba zrcadlo , buď samostojné nebo jako mirror box-kde z jedné strany je umístěno zrcadlo. Pacient umístí postiženou končetinu za zrcadlo, nebo dovnitř boxu. Poté cvičí se zdravou končetinou a jejím odrazem. Terapie potřebuje plnou spolupráci pacienta, ochotu cvičit pravidelně a důvěru v postup. Doporučuje se cvičit denně 5-8 x po 5-8 minut. Kontraindikací je provokace bolesti. V tu chvíli je nutné okamžitě s terapií přestat.

Diagnózy, kde se dá mirror therapy využít:

• - amputace a následné fantomové bolesti
  • - hemiparézy
  • - Sudeckův algoneurodystrofický syndrom - komplexní regionální bolestivé syndromy
  • - traumata
  • - neuralgie periferních nervů

Funkční tejping

Na základě stimulace, napomáhá funkční taping odlehčovat přetížená místa a povzbudit oslabené či neaktivní části. Tak jim napomáhá opět se zapojit do funkce pohybového systému. Proto se mu také říká FUNKČNÍ TAPE (pomáhá obnovovat pohybovou funkci).
Využívá se velmi pružných hypoalergenních náplastí, které se lepí na kůži pacienta.
Taping využíváme u mnoha diagnóz, např.:

• při bolestech a úrazech kloubů, šlach a svalů
  • při tenisovém či oštěpařském lokti
  • při nestabilitách kloubů
  • při bolestech páteře
  • při regulaci lymfatického systému
  • při syndromu karpálního tunelu
  • pro optimálnější držení těla

Mezi účinky tapu patří:

• odlehčuje přetížená místa
  • zmírňuje chronické či akutní bolesti
  • podporuje svaly v pohybu – povzbuzuje oslabené svaly a svalové skupiny
  • uvolňuje lymfatický systém a podporuje jeho funkci
  • využívá se pro korekci postavení kloubů
  • napomáhá při uvádění svalu nebo kloubu do optimálnější polohy pro rehabilitaci
  • zlepšuje pohybové vnímání

Použití a aplikace tapu:

• s tapem se můžete sprchovat
  • ponechat si ho můžete i několik dní
  • pod tape neaplikujte žádné krémy či tělová mléka
  • je hypoalergenní, neměl způsobovat kožní komplikace. Přesto, pokud zjistíte, že Vám místo pod tapem červená, svědí nebo pálí (alergická reakce na lepidlo), tape ihned odstraňte.

Dlahování

Dlahování ruky pomocí termoplastů usnadňuje a urychluje hojení, usnadňuje návrat ztracené funkce nebo její kompenzaci, má preventivní charakter proti vzniku nežádoucích komplikací.

TERMOPLAST

Hlavní výhodou těchto materiálů je nízká hmotnost, omyvatelnost a přitom pevnost, díky které lze výhodně nahradit klasickou sádrovou dlahu.

Dynamické dlahování

- snižuje riziko adhezí, ztuhnutí a dystrofie
- zvyšuje či udržuje míru rozsahu pohybu

Statické dlahování

- Zklidnění zánětlivých procesů ve tkáních
- Odlehčení oslabených tkání
- Imobilizace bolestivých kloubů
- Udržení postavení
- Odpočinkový efekt

Redresní dlahování

- Pro zvýšení rozsahu pohybu, zlepšení funkce

Doplňkový prodej

Coban - Samodržící obinadla Coban™ zajišťují trvalý a stejnoměrný tlak, jsou prodyšná, lehká a tenká. Jednotlivé otočky jsou fixovány na principu suchého zipu, což umožňuje snadné zakončení bez svorek. Velmi vhodné pro redukci otoků po operacích.

Silipos - Silipos plát z polymerního gelu, který obsahuje hodnotný minerální olej, který se pomalu uvolňuje a vstřebává do pokožky. Slouží jako ochrana pokožky před třením a tlakem, využívá se jako podpůrný prostředek pro prevenci či léčbu keloidních a hypertrofických jizev, po popáleninách, po úrazech, v plastické chirurgii, ve sportovní medicíně, protetice a ortopedii.

Terapeutická hmota - Hmota Theraflex Putty posiluje pomocí různých cviků oslabení úchopu, využívá se v rehabilitačním cvičení nebo při odstranění vnitřního pnutí paže. Theraflex Putty nezapáchá, nešpiní a nezanechává žádné zbytky hmoty na rukou pacienta. Výrobek je netoxický, bez ostrých hran, hypoalergení a neobsahuje latex.

Kineziologický tejp -  Na základě stimulace, napomáhá funkční taping odlehčovat přetížená místa a povzbudit oslabené či neaktivní části. Tak jim napomáhá opět se zapojit do funkce pohybového systému.

Molitanové míčky - Soft míčky jsou vyrobeny z pěnové hmoty vhodné pro použití ve sportu, v léčebné tělesné výchově ke cvičení či masážím i k různým hrám.

Overball - OverBall se dá využít jako polohovací balanční míč. Má neklouzavý pružný povrch a je značně odolný proti zatížení - výrobce uvádí nosnost do 100kg.

MSD band/ Theraband - Jedná se o čistě přírodní produkt obsahující latex. Thera-Band pásy se vyrábí v různých sílách odporu a proto jsou od sebe barevně odlišeny. Thera-Band pásy umožňují jednoduchým způsobem izometricky nebo izotonicky posilovat oslabené svaly, uvolňovat kontraktury opačně posilujících svalů, antagonistů

Sujok - Masážní prstýnek - stříbrný nebo zlatý. Automasáží stimulujete nejen akupresurní body prstů, ale podporujete dobré prokrvení a hybnost kloubů. Pravidelnou automasáží můžete pomoci od otoků nebo případných bolestí či necitlivosti prstů. Doba automasáže každého prstu cca dvě minuty několikrát denně.